• Головна
  • В Україні зафіксовано зростання цін на молочні продукти
18:37, 3 січня

В Україні зафіксовано зростання цін на молочні продукти

молочка

молочка

За останні пів року ціни на молочну продукцію стрімко зростали, зокрема вершкове масло зросло аж на 40%. Водночас наразі учасники ринку зазначають, що ситуація нормалізується, і 2025 рік буде спокійним.

Упродовж другої половини 2024 року ціни на молочну продукцію постійно зростали. Зокрема, з червня вартість молочної сировини виросла аж на 40% – до 20 гривень. Ціни повзли вгору через дефіцит сирого молока в Україні та високі ціни у Європі, що спровокувало експорт вітчизняної молочки. Утім, учасники ринку запевняють, що зростання цін на молочну продукцію вже вщухає, і 2025 рік обіцяє бути спокійним – без стрибків.

“БізнесЦензор” поспілкувався з представниками молочного бізнесу та з’ясував, що призвело до цінових “гойдалок”, чому зростання ціни негативно вплинуло на бізнес та як уникнути подібних ситуацій у майбутньому.

Чому в Україні різко подорожчала молочна продукція

До зростання ціни на молочку в Україні підштовхнуло різке подорожчання молока у Європі. Буквально за недовгий час літр сирого молока здорожчав з 35 до 60 євроцентів. Ще у 2022 році Європейський Союз відкрив свій ринок для української молочки, тому такий стрибок просто не міг не відбитися на ситуації в Україні. Зокрема, в Європі найбільше подорожчало вершкове масло, тож наші виробники вирішили скористатися ситуацією та почали масово спрямовувати свою продукцію туди. Відповідно, і так висока ціна на вершкове масло з 4 тисяч євро за тонну злетіла аж до 8.

Так, високий попит з боку європейських трейдерів на українське масло підштовхнули ціни на сире молоко, якого і так в Україні обмежена пропозиція. Тому ціни на нього за період з серпня до листопада виросли майже на 40% у порівнянні з минулим роком.

“Наші переробники самі стимулювали зростання ціни, адже намагалися набратися більше сировини, пропонуючи вищу ціну виробникам, щоб переманити до себе. І почалася боротьба за виробника”, – пояснює очільник наглядової ради Ічнянського молочно-консервного комбінату Валентин Запорощук.

Чому в Україні обмежена пропозиція на сире молоко? У 2024 році не останню роль у цьому зіграли кліматичні зміни.

“Насамперед, це пов’язано зі спекотним літом, була посуха, тваринники заготували менше кормів і нижчої якості, що вплинуло на надої. Крім того, практично не з’являються нові оператори у галузі виробництва молока – для цього потрібні дуже великі капіталовкладення. Водночас виробництво у приватників значно знижується”, – зазначила заступниця директора Асоціації виробників молока Олена Жупінас.

За її словами, попри всі зусилля промислових молочно-тваринних ферм, яким вдалося наростити виробництво на 4%, їм не вдалося перекрити падіння виробництва молока у приватному секторі. Тож, загальне виробництво молока цього року впало приблизно на 2%.

Усе це призвело до здорожчання цін в Україні, що своєю чергою призвело до падіння споживання.

“Тобто збільшення ціни зменшило спроможність населення купувати продукцію, а це вплинуло на можливість підприємств виробляти продукцію в тих обсягах, що раніше. І почався зворотній процес. Ми бачимо, що за минулий місяць а Україну, вже в зворотному напрямку заїхало 1,5 тис. тонн масла”, – зазначив Запорощук.

Він сподівається, що ця ситуація “зможе певним чином когось навчити, адже бігання по ринку у пошуках кращої ціни – не дуже перспективно”.

“Має бути стабільний ринок збуту, і ми (заводи, – ред.) виробників до цього привчаємо. Тобто ми готові піднімати ціни, якщо потрібно, але не потрібно перебігати від одних до інших. У заводів теж є свої зобов’язання та контракти”, – підкреслив очільник Ічнянського комбінату.

Чого чекати від цін на молочну продукцію найближчим часом

За прогнозами Запорощука зниження ціни почнеться приблизно вже у січні. “Ті виробники молока, які бігали за ціною, зараз опиняться не в дуже хорошій ситуації, коли на ринку з’явиться зайва сировина – її буде складно збути, тож доведеться знижувати ціну”, – каже він.

В Асоціації виробників молока підтверджують, що ціна на сире молоко вже зупинилася, і навіть з початку грудня переробники намагаються її знизити.

“Але треба зауважити, що з 1 грудня змінилися податки, і зрозуміло, що це ляже на собівартість. Тому якісь зміни можуть відбитися на ціні. І тут вже постає питання, чи зможуть українці купувати таку дорогу продукцію”, – зазначає заступниця директора АВМ Олена Жупінас.

На її думку, в цьому випадку слід очікувати, що спрацює ринковий механізм. “Якщо попит на молочку буде падати, і виробники молочної продукції будуть бачити, що український споживач не готовий її купувати, то зростання ціни призупиниться. І серйозного росту у 2025 році ми не очікуємо – тільки в межах інфляції”, – пояснює вона.

А попит, за словами учасників молочного ринку, зменшився суттєво. Воно й не дивно, адже, якщо порівнювати ціни на харчові продукти у 2022 році та 2024-му, то зростання у середньому становить 200%.

“Зарплати за статистикою зростають, але ж не в два рази, плюс дорожчає електрика, все дорожчає. Люди на сьогодні витрачають на харчі менше. Бачимо це по виторгах. Навіть зайдеш в якийсь магазин, а людей мало. А якщо це магазин більш високого рівня, то покупців там взагалі не знайти. Я думаю, що зараз почнуть масово закриватися магазини преміального рівня, вони просто не витримають конкуренцію”, – вважає голова Ічнянського заводу Валентин Запорощук.

Як наголошують учасники ринку, кінцеву ціну на продукцію формують торгові мережі. І ланцюжок “виробник-переробник-ритейл” має співпрацювати разом.

“Але ось тут у нас з ритейлом не завжди виходить. Саме він диктує умови, яким чином буде продаватися товар, і коли вони заплатять за нього. На жаль, це величезна проблема, коли свіжа молочна продукція, яка має реалізуватися за максимум 10-14 днів, а гроші за неї ритейл повертає тільки через 90 днів. Це ставить у складну ситуацію переробні заводи – треба брати кредити, виплачувати відсотки, все це знову лягає на ціну молока”, – зазначає Жупінас.

За її словами, уже багато років Верховна Рада намагається проголосувати закон про торгівлю, в якому прописується ситуація, коли виробники більш захищені від ритейлу, але поки безуспішно.

Крім того, мережі не дозволяють оперативно піднімати ціни на молочну продукцію. Так, ціна на молоко виросла на 40%, а на молочку в мережах – на 16%, і заводи не можуть уникнути збитків, адже ритейл – проти, розуміючи, що різке збільшення цін стримуватиме реалізацію.

Як вважає Жупінас, трохи вирівняти ситуацію могли б роздрібні націнки. На думку заступниці директора АВМ, ритейл може ставити їх меншими на молочку, але більшими, наприклад, на алкогольну чи тютюнову продукцію – на більш преміальний сегмент. У такий спосіб молочна продукція була б дешевшою, а мережі не отримали б збитку.

Як не допустити цінових гойдалок у майбутньому?

Голова наглядової ради Ічнянського комбінату Валентин Запорощук наголошує, що необхідно робити висновки всім, навіть уряду, і зрозуміти, як зменшити вплив на цінову стабільність.

“Для цього треба робити ставку на збільшення виробництва молока, про що ми багато говоримо з міністерством, підключати стимули, які б заохочували виробників збільшувати поголів’я. Водночас це стимулюватиме розвиток переробної галузі. Адже здебільшого Україна продає аграрну сировину – зерно, кукурудзу за 200-300 євро за тонну. Тоді як Італія продає свою вже готову продукцію за 4 тисячі євро за тонну – сири, макарони. Нам до цього треба і рухатися. Щоб наша сировина не перетікала в інші країни”, – додає він.

Заступниця директора АВМ Олена Жупінас стверджує, що міністр аграрної політики Віталій Коваль приділяє велику увагу розвитку тваринництва, попри важку ситуацію в країні, уже заплановані відповідні програми підтримки на 2025 рік.

“До того ж після закінчення воєнних дій уряду потрібно буде думати над податковими пільгами для виробників молока, щоб більше аграріїв займалися цим бізнесом, а ті, хто вже займається – розширяв його. В Україні дуже високий потенціал виробництва молока. Якщо ми візьмемо початок 90-х років, то Україна виробляла 23 млн тонн молока, із них 18 йшло на переробку. Зараз ми виробляємо 7 млн тонн і 3 відходить на переробку”, – зазначила вона.

При цьому, за словами Жупінас, молочні продукти стали менш доступними для українців. Якщо на початку незалежності середньостатистичний українець споживав 380 кг молочки, то зараз лише 190 кг.

Водночас, попереджає вона, молочні продукти вже не будуть дешевими – це світова тенденція. Витрати на виробництво зростають унаслідок кліматичних змін та жорстких вимог у питанні благополуччя тварин.

Утім, учасники ринку погоджуються, що головна задача для України – робити галузь більш технологічною, щоб вона менше потрапляла під впливи сировинних стрибків.

Інформує ukragroconsult.com

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оголошення
live comments feed...